Partidul Ecologist Român

„O clipă nu a fost atentă natura și a zămislit omul; o clipă să nu fie atent omul, și natura iși repară greșeala”

voltaire

Interviu Libération #Poluare #Bucuresti #Romania

Despre poluarea aerului din Romania si mai specific in Bucuresti:

– Dupa statisticile eurostat, Romania este una din tarile ale carui aer este cel mai poluat din Europa, cum se poate explica acest lucru?

Romania se confrunta cu diverse tipuri de poluare (apa, sol, aer) insa, in ceea ce priveste poluarea aerului atmosferic, situatia este mai clara. Doar in cateva din aglomerarile urbane poluarea este depasita ca urmare a emisiilor produse de autovehicule dar si a gropilor de gunoi neconforme ori ilegale. Mai ales cand vorbim despre Bucuresti. Poluarea industriala este ca si inexistenta, marii poluatori fiind inchisi. Insa, trebuie sa avem in vedere si poluarea transfrontaliera, iar in cazul acesta, lantul carpatic joaca un rol deosebit de important ca si bariera naturala. Se cuvine sa amintim si intrarea Romaniei in UE, moment in care romanii au putut avea acces la achizitionarea de masini dintr-o anumita categorie, categorie ce astazi se doreste a fi suprimata. Asadar, putem spune ca in paralel cu dezvoltarea tehnologica din ultimi 30 ani, Romania a ramas in urma, ca si alte state europene, la capitolul  “protectia cetatenilor”, fara a se lua masuri preventive ori punctuale in legatura cu poluarea aerului. A se vedea ca nici macar institutiile Statutului nu sunt dotate cu aparatura in vedere monitorizarii corecte a aerului din marile municipii. Capitala României are nevoie de o schimbare totală de paradigmă față de abordările din trecut. Drepturile la viață, sănătate, siguranță existențială și bunăstare ale fiecărui bucureștean sunt condiționate de modul cum autoritatile aleg sa ne protejeze și mai ales, de cum sunt si se vor gestiona componenții mediului înconjurător.
– De ce autoritatile romanesti refuza sa mai dea datele oficiale in ceea ce priveste poluarea?

Intr-adevar s-a ajuns intr-o situatie critica in sensul in care, desi romanii ori diferite entitati juridice fac sesizari catre agentiile de control ale Ministerului Mediului (dar si al Apelor si Padurilor), cu fotografii si filmari care ar trebui sa starneasca reactia imediata a organelor de control si sanctiune, in unele cazuri intervine efectiv pozitia oficiala a ministerului care fie contrazice situatia sau chiar face apel la calm intrucat gradul de poluare se afla in limite “normale”. Exista totusi cazuri de cercetari jurnaliste ori date oferite de catre Uniunea Europeana care arata clar situatia din Romania, iar in fata acestora, autoritatile centrale si locale nu au replica.

Probabil ca in acest mod doresc sa isi ascunda  incompetenta.
– De ce in Romania se accepta masinile diesel, atunci cand in UE este vorba de a le suprima?

Pentru ca orice masura luata in acest sens ar atrage dupa sine scaderea numarului voturilor. Iar multi parlamentari isi pun pe primul loc mandatele. Insa, trebuie subliniat ca in acest moment exista deja promisiuni si angajamente luate de autoritati ca etapizat, pana in anul 2020 sa ne aliniem, asa cum isi doresc si celelalte state europene, la targetul mult dorit, pentru ca nu numai in Romania se accepta masinile Diesel, dar si in toata Europa. Este un efort comun de  la care Romania nu se dezice. Sigur, cu pasi marunti, ezitanti, ca si in alte state europene, insa, este important ca exista voci care ofera solutii si ridica standardele in aceasta directie, iar PER este unul dintre cei care s-au remarcat in acest sens.
– Care sunt consecintele la nivel uman a poluarii aerului in Bucuresti?

În prezent, monitorizarea calității aerului este incompletă. Majoritatea substanțelor poluante, fie că vorbim de dioxid de sulf (S02), dioxid de azot (N02), ozon (03), pulberi în suspensie (PMIO și PM 2,5)  sau monoxid de carbon (CO),  înregistrează valori peste limitele de pericol pentru sănătatea umană, dar autoritățile de resort nu au instrumentele necesare pentru a evalua în mod realist calitatea aerului pe care populația îl respiră. Aceasta a fost și cauza pentru care Comisia Europeană a lansat infrigmentul în cazul României, reclamația principală fiind aceea că țara noastră nu își protejează cetățenii de poluarea cu particule fine, care duc la declanșarea afecțiunilor cardiovasculare și a cancerului pulmonar.

Poluarea aerului prezintă câteva caracteristici deosebite față de celelalte tipuri de poluare din mediul înconjurător: este prezentă în mod difuz în aer, afectează toate categoriile de indivizi, în special copiii și vârstnicii, iar expunerea are efecte pe termen lung și uneori ireversibile asupra organismului, generând dezvoltarea unor patologii infecțioase și alergice. Potrivit Organizaței Mondiale a Sănătății, efectele provocate de poluarea din aer sunt următoarele:

  • Reacții inflamatorii la nivelul plămânului
  • Efecte adverse asupra funcțiilor plămânului
  • Scăderea funcțiilor respiratorii
  • Efecte negative asupra sistemului cardiovascular
  • Creșterea reacțiilor alergice respiratorii
  • Creșterea consumului de medicamente
  • Creșterea mortalității.

Uniunea Europeană ne anunță că în România mor anual 25.000 oameni din cauza poluării aerului iar dintre orașele problematice este chiar București (plus Iasi si Brasov).
– Care sunt initiativele partidului dumneavoastra pentru a opri poluarea aerului?

Partidul Ecologist Roman a propus proiectul ECO City pentru Bucuresti, dar masurile pot fi aplicate si in alte municipii din tara:

– Taxa de aglomerare pentru accesul în inelul zero al Bucureștiului, cu excepția celor care au domiciliul sau care au locul de muncă în zonă (între 100- 200 lei/ zi, fond pentru crearea pistelor de bicicletă și a Centurii Verzi a Capitalei)

– Interzicerea treptată în București, până în 2020, a autoturismelor care sunt încadra­te la clasa de poluare de până la 4 (Euro 0, 1, 2- până în 2019 și Euro 3, 4, diesel- până în 2020)

– Urgentarea lucrărilor de modernizare a Centurii București în regim de autostradă, lucrări care includ extinderea acesteia (în colaborare cu colegii de partid, aflați la guvernare)

– Îmbunătățirea infrastructurii de moni­torizare a calității aerului

– Amenajarea de parcări la limita administrativă a orașului și corelarea acestor zone cu transportul public.

– Extinderea rețelei de acoperișuri verzi sub titlul “ Fii ECO la mansardă”

– Crearea unei Centuri Verzi în jurul Bucureștiului, prin plantarea de arbori (cel puțin două inele)

– Realizarea pistelor de bicicletă

– Ridicarea obligatorie a gunoiului în intervalul orar 04.00- 06.00

– Înființarea benzilor de urgență pe bulevardele din București, acolo unde nu există și luarea măsurilor pentru respectarea regulilor de circulație în acest sens (monitorizare, amenzi)

 

Dănuț Pop

Președinte Partidul Ecologist Român